Brigid is niet alleen maar lief, helend en aardig, maar blijkt ook strijdvaardig te zijn.
Als
Godin van de smidskunst is ze verbonden met het produceren van wapens en als
Godin van bezitslozen en mensen zonder vee
ook verbonden met rondtrekkende krijgersgroepen.
Brigid neemt in haar hoedanigheid als godin van de rechtspraak het op
voor de laagste klassen in de maatschappij; de bezitslozen en de rondtrekkende krijgersgroepen aan de rand van de maatschappij.
Brigid heeft tijdens de slag rond Dunbolg naar men zegt actief
de kant gekozen die streedt tegen de kant gesteund door de
oorlogsgodin Badb,
één van de
Morrigans. Er zijn verschillende versies van dit
verhaal; in de ene versie torent
Brigid intimiderend boven haar beschermelingen uit waardoor de vijand angstig wordt, in een andere versie
is
Brigid actief bezig de vijand te doen sidderen van angst.
Natuurlijk won de kant gesteund door
Brigid.
Brigid doet dus in niets onder voor een oorlogsgodin zoals
Badb!
(Bronnen:
Daimler Blz.7 en 11,
Gregory Book IV, chapter IV,
Ó Duinn Blz.59,
Patterson Blz.132, 346
en Weber Blz.130-136).
Brigid werd door de Romeinen gelijkgesteld aan
Minerva en
Victoria.
Brigid werd vaak afgebeeld met een helm en een speer.
(Bronnen:
Daimler Blz.16,
Hutton Blz.135,
Weber Blz.124, 131 en
Wikipedia).
In een
cursus die ik volgde noemde men
Brigid een "peacefull warrior"; een vreedzame vrouwelijke krijger.
Blijkbaar heeft men moeite met de duistere kant van de
Godin Brigid; de kant van de wapen smederij, strijd en angst.
Deze duistere kant wordt afgezwakt met "vreedzame oorlogsvoerder", "liefdevolle doodslag", "een geweldloze wapensmit die alleen botte wapens
voor LARP en fantasy festivals maakt" allemaal vanuit liefde, compassie en vrede.
Dat is natuurlijk zoetsappige onzin! Wanneer jouw of je geliefden geweld of onrecht wordt aangedaan dan komt vanuit de liefde die je voelt boosheid naar boven
omtrent dat onrecht! Men neemt de wapens niet op vanuit liefde, compassie en vrede maar juist omdat de liefde, compassie en de vrede verstoord worden.
Men handelt vanuit strijdvaardigheid, boosheid vanwege het onrecht vanuit een rechtsvaardigheids gevoel.
De
Godin Brigid is zowel met de rechtspraak verbonden als met de wapen productie als met de strijd;
Brigid is niet alleen maar lief en aardig
maar heeft ook een duistere kant: ze kan angstaanjagend zijn, intimiderend, strijdvaardig.
We hebben hierboven gezien dat de
Godin Brigid in het verleden betrokken was bij een geweldadige strijd van de slag rond Dunbolg
en haar kant naar de overwinning bracht.
Natuurlijk heeft men wel gelijk dat je de strijdvaardige kant van de
Godin Brigid ruimer kan zien dan alleen de strijd met wapens.
Strijd is ook een mentaliteit, je pakt problemen strijdbaar aan, het zijn geen problemen maar uitdagingen.
Wanneer je blind ten strijde gaat geeft dat problemen, ga je met oog voor rechtvaardigheid en de realiteit ten strijde dan zal de
Godin Brigid
je naar een succes leiden.
Wanneer je strijd tegen onrecht, onverdraagzaamheid, vooroordelen, onderdrukking, overheersing, vervuiling, vernietiging, enz., heeft het weinig effect
de strijd hiertegen blind aan te gaan. Het is beter jezelf goed te informeren, de "vijand" goed te leren kennen en rustig naar zwakke plekken te zoeken.
Wanneer je dan je pijlen rustig en beheerst op het onrecht afvuurt, is de kans groter dat je je doel effectief raakt.
Soms is een frontale aanval weinig effectief, soms kan je beter met de "vijand" een stukje meebewegen en diens eigen kracht tegen zichzelf gebruiken.
Door bijvoorbeeld vragen te stellen over diens onrecht en/of vooroordelen, waardoor je door belangstelling te tonen voor de persoon, door vragen te stellen,
de betreffende persoon laat nadenken en doordenken, totdat die in z'n eigen vooroordelen en/of onrecht vastloopt, zich hiervan vanuit zichzelf bewust wordt.
Ook geweldadige bezetters zijn met heel diverse strijd technieken aan te pakken. Bijvoorbeeld Mahatma Gandhi heeft ons laten zien dat je ook met geweldloze
strijd onderdrukkende overheersers het land uit kan krijgen.
Onrecht, vooroordelen en onzin kan je ook bestrijden met goed onderbouwde informatie. Je kan mensen ook "bevrijden" van zelfopgelegde, onderdrukkende
gedachtensystemen met het wapen van informatie.
De
Godin Brigid staat ons ook bij in de strijd, steunt ons in het behalen van de overwinning.
Brigid vertegenwoordigt hier een spiritualiteit,
een levenshouding, die niet alleen maar lief en aardig is, maar die strijdbaar is, die geen onzin accepteerd, kritische vragen kan stellen, grenzen stelt.
(Zie ook: Weatherstone Blz.239-242)