Oorlogsgodin

Brigid is niet alleen maar lief, helend en aardig, maar blijkt ook strijdvaardig te zijn. Als Godin van de smidskunst is ze verbonden met het produceren van wapens en als Godin van bezitslozen en mensen zonder vee ook verbonden met rond­trek­kende krijgers­groepen. Brigid neemt in haar hoedanigheid als godin van de rechtspraak het op voor de laagste klassen in de maatschappij; de bezitslozen en de rond­trek­kende krijgers­groepen aan de rand van de maatschappij.
Brigid heeft tijdens de slag rond Dunbolg naar men zegt actief de kant gekozen die streedt tegen de kant gesteund door de oorlogsgodin Badb, één van de Morrigans. Er zijn verschillende versies van dit verhaal; in de ene versie torent Brigid intimiderend boven haar beschermelingen uit waardoor de vijand angstig wordt, in een andere versie is Brigid actief bezig de vijand te doen sidderen van angst.
Natuurlijk won de kant gesteund door Brigid. Brigid doet dus in niets onder voor een oorlogsgodin zoals Badb!
(Bronnen:  Daimler Blz.7 en 11,  Gregory Book IV, chapter IV,  Ó Duinn Blz.59,  Patterson Blz.132, 346  en  Weber Blz.130-136).

Brigid werd door de Romeinen gelijkgesteld aan Minerva en Victoria. Brigid werd vaak afgebeeld met een helm en een speer.
(Bronnen:  Daimler Blz.16,  Hutton Blz.135,  Weber Blz.124, 131  en  Wikipedia).

In een cursus die ik volgde noemde men Brigid een "peacefull warrior"; een vreedzame vrouwelijke krijger. Blijkbaar heeft men moeite met de duistere kant van de Godin Brigid; de kant van de wapen smederij, strijd en angst.
Deze duistere kant wordt afgezwakt met "vreedzame oorlogsvoerder", "liefdevolle doodslag", "een geweldloze wapensmit die alleen botte wapens voor LARP en fantasy festivals maakt" allemaal vanuit liefde, compassie en vrede.

Dat is natuurlijk zoetsappige onzin! Wanneer jouw of je geliefden geweld of onrecht wordt aangedaan dan komt vanuit de liefde die je voelt boosheid naar boven omtrent dat onrecht! Men neemt de wapens niet op vanuit liefde, compassie en vrede maar juist omdat de liefde, compassie en de vrede verstoord worden. Men handelt vanuit strijdvaardigheid, boosheid vanwege het onrecht vanuit een rechtsvaardigheids gevoel.
De Godin Brigid is zowel met de rechtspraak verbonden als met de wapen productie als met de strijd; Brigid is niet alleen maar lief en aardig maar heeft ook een duistere kant: ze kan angstaanjagend zijn, intimiderend, strijdvaardig.

We hebben hierboven gezien dat de Godin Brigid in het verleden betrokken was bij een geweldadige strijd van de slag rond Dunbolg en haar kant naar de overwinning bracht. Natuurlijk heeft men wel gelijk dat je de strijdvaardige kant van de Godin Brigid ruimer kan zien dan alleen de strijd met wapens. Strijd is ook een mentaliteit, je pakt problemen strijdbaar aan, het zijn geen problemen maar uitdagingen. Wanneer je blind ten strijde gaat geeft dat problemen, ga je met oog voor rechtvaardigheid en de realiteit ten strijde dan zal de Godin Brigid je naar een succes leiden.

Wanneer je strijd tegen onrecht, onverdraagzaamheid, vooroordelen, onderdrukking, overheersing, vervuiling, vernietiging, enz., heeft het weinig effect de strijd hiertegen blind aan te gaan. Het is beter jezelf goed te informeren, de "vijand" goed te leren kennen en rustig naar zwakke plekken te zoeken. Wanneer je dan je pijlen rustig en beheerst op het onrecht afvuurt, is de kans groter dat je je doel effectief raakt. Soms is een frontale aanval weinig effectief, soms kan je beter met de "vijand" een stukje meebewegen en diens eigen kracht tegen zichzelf gebruiken. Door bijvoorbeeld vragen te stellen over diens onrecht en/of vooroordelen, waardoor je door belangstelling te tonen voor de persoon, door vragen te stellen, de betreffende persoon laat nadenken en doordenken, totdat die in z'n eigen vooroordelen en/of onrecht vastloopt, zich hiervan vanuit zichzelf bewust wordt.

Ook geweldadige bezetters zijn met heel diverse strijd technieken aan te pakken. Bijvoorbeeld Mahatma Gandhi heeft ons laten zien dat je ook met geweldloze strijd onderdrukkende overheersers het land uit kan krijgen. Onrecht, vooroordelen en onzin kan je ook bestrijden met goed onderbouwde informatie. Je kan mensen ook "bevrijden" van zelfopgelegde, onder­druk­kende gedachtensystemen met het wapen van informatie.

De Godin Brigid staat ons ook bij in de strijd, steunt ons in het behalen van de overwinning. Brigid vertegenwoordigt hier een spiritualiteit, een levenshouding, die niet alleen maar lief en aardig is, maar die strijdbaar is, die geen onzin accepteerd, kritische vragen kan stellen, grenzen stelt.
(Zie ook:  Weatherstone Blz.239-242)
Martin Roek      


This template downloaded form free website templates