Imbolc
Van de acht jaarfeesten is voornamelijk
Imbolc met
Brigid verbonden.
Imbolc is zowel het feest van de
Godin Brigid als later ook van
Sint Brigid.
Imbolc wordt voor het eerst genoemd in het vroeg middeleeuwse Ierse verhaal
(8ste-10de eeuw) genaamd de
"Tochmarc Emire"
(= The Wooing Of Emer).
De hoofdpersoon "Emer" noemt
Imbolc in dit verhaal het begin van de lente, de tijd wanneer de eerste ooien (schapen) gemolken worden.
Imbolc gold als een belangrijke tijdsmarkering, wat te zien is aan de oriëntatie van oude cultusplaatsen.
Bijvoorbeeld in Meath (Ierland) is de binnenste ruimte van de
Dumha na nGiall
precies gericht in de richting van de opkomende zon met
Imbolc als ook tijdens
Samhain.
De datum van 1 februari als het begin van de lente in Ierland gaat zo'n 7000 jaar terug, dus ver vóór de Kelten.
Met
Imbolc begint de natuur tot leven te komen; het centrale thema van
Imbolc is de vruchtbaarheid van de schapen en de voedzaamheid van hun
eerste melk voor de eerste lammetjes van het jaar die dan worden geboren.
De vogels zouden vanaf
Imbolc beginnen te zingen en te paren; Zwanen beginnen aan hun trek naar hun broedgebieden,
het brengt geluk wanneer men de Vlasvink of de Veldleeuwerik hoort fluiten met
Imbolc en sneeuwklokjes en andere kruiden beginnen te groeien.
Imbolc zou van 'i' en 'mbolg' komen en betekend 'in de buik', in de buik van de Godin; het land.
Imbolc/Imbolg betekend dan ook 'bevalling'.
Een oudere naam voor dit feest is '
Oimelc' wat letterlijk schapenmelk betekend; melk van een 'oi', in het Nederlands
'ooi', een vrouwtjes schaap. '
Oimelc/Oimelg' betekend zogen, melk geven.
Imbolc staat dus voor zwangerschap in de natuur en daarmee de eerste melk die gezoogd wordt; het leven keert terug na de winter!
De hele natuur staat in het teken van voortplanting rond
Imbolc!
Het oude voor-Christelijke
Imbolc stond in het teken van moederschap bij zowel dieren als bij de mensen.
Met
Imbolc ging men met een beeld van de
Godin Brigid driemaal rond de akker om deze zodoende
gereed te maken voor het zaaien. Dergelijke rondgangen moesten de vruchtbaarheid van de akker stimuleren en beschermen
tegen onheil zoals ziekten van de gewassen en ongunstig weer. Er werd rondom de akker geploegd en in
de door de ploeg onstane voor werden dan pleng- en spijsoffers gebracht. De vruchtbare oogst van het vorige jaar bracht
op die manier diens levenskracht weer over op de aarde voor een nieuwe oogst. Je zou kunnen zeggen dat de maagdelijk aarde met
Imbolc
zodoende ritueel bevrucht werdt ter voorbereiding van het daadwerkelijke zaaien dat vaak pas in maart begon
(zie Almanac.com).
Het woord
Imbolc zou volgens sommigen ook van een oudere Indo-europese woordstam kunnen stammen: "Hmelg", wat zuiveren betekend.
Doch volgens Ronald Hutton is deze duiding speculatief. Interessant is wel dat de Romeinse naam voor de maand "Februari"
van het Latijnse Februa ook 'zuivering' betekend. Omdat het weer rond
Imbolc zachter werd kon men wel het huis voor het eerst weer eens
lekker luchten en was het tijd voor een grote schoonmaak.
Omdat
Brigid met
Imbolc langs zou komen werd het huis bovendien ook gereinigd voor haar bezoek.
Reiniging is dus zeker wel verbonden met
Imbolc.
(Bronnen:
Daimler Blz.41-42, 87,
Hutton Blz.134-135,
Knowles Blz.31,
Leitch Blz.25,
Ó Catháin Blz.8-9, 13-14, 28-30,
Ó hÓgáin Blz.51,
Patterson Blz.129, 132,
Weatherstone Blz.77,
Weber Blz.145-146,
Wright Blz.28, 83-87, 92
en Wikipedia: Imbolc & Schaap).
Lughnasa
Hoewel de meeste verhalen rond
Brigid haar feestdag
Imbolc vermelden, zijn er ook enkele verhalen die
Brigid ook met
Lughnasa in verband brengen. Het betreft hier verhalen rond
Sint Brigid waarin
mogelijk echo's van een voor-Christelijke periode doorklinken.
Sint Brigid werdt betrokken bij een gerechtelijk
geschil tijdens
Lughnasa waarbij ook
Sint Patrick betrokken was; een van zijn priester werd beschuldigt de vader
te zijn van een kind.
Sint Brigid gaf hierbij een gerechtelijke uitspraak waarbij iedereen tevreden was;
mogelijk een echo van de
Godin Brigid die met de rechtspraak verbonden was.
Met
Lughnasa is het tevens gebruikelijk om heilige bronnen te bezoeken, hoewel een Christelijk gebruik
kan dit naar voor-Christelijke gebruiken verwijzen. Veel heilige bronnen zijn aan de
Godin Sint Brigid gewijd.
De verbinding tussen
Brigid en
Lughnasa is dus wat indirect.
Lughnasa is immers het feest dat
door de
God Lugh is ingesteld ter ere van het offer van zijn pleegmoeder de
Godin Tailtiu,
die zichzelf opgeofferd had opdat het land vruchtbaar zou zijn voor haar volk. Naast een oogstfeest is
Lughnasa
dus ook een begravenisviering om de
Godin Tailtiu te eren.
(Bronnen:
Daimler Blz.48-49,
Ó Catháin Blz.3-4, 27,
Patterson Blz.144,
Jaarfeest.nu/Lughnasa).
Beltane & Samhain
In Schotland wisselen de
Godin Brigid en de
Godin Cailleach elkaar af rond Samhain en Beltane,
waarbij de
Godin Brigid vanaf Beltane over de lichte periode heerst en de
Godin Cailleach vanaf
Samhain over de donkere periode. De jaarfeesten Beltane, Midzomer, Lughnasa en Mabon vallen dan onder de heerschappij/invloed
van
Brigid en de jaarfeesten Samhain, Yule, Imbolc en Ostara onder de heerschappij/invloed van de
Cailleach.
Een moderne variatie hierop zijn de afwisselende heerschappijen van Koning Hulst en Koning Eik rond de winter- en zomerzonnewendes.
De
Cailleach houdt
Brigid dan gevangen in haar hal onderin de berg
Ben Nevis,
de hoogste berg van Schotland.
Brigid werdt hier gedwongen hard te werken. De reden dat de
Cailleach Brigid gevangen hield
was omdat haar zoon
Angus verliefd was geworden op
Brigid nadat hij haar in een droom had gezien.
In tegenstelling tot zijn moeder de
Cailleach was
Angus een vriendelijke, warme persoonlijkheid.
Tijdens de wintermaanden verbleef
Angus niet bij z'n moeder maar op het
Groene eiland van het Westen; ook wel bekend als
het
Eiland van de Jeugd (Ierland).
Angus vraagt de koning van dit eiland naar de vrouw die hij in zijn droom zag, waarop de koning
aan
Angus verteld dat het
Brigid is.
Angus gaat op zoek naar
Brigid en weet haar uiteindelijk te vinden
en te bevrijden op 1 februari; een vreugdevolle dag die sindsdien
Brigid's dag zou zijn.
De
Cailleach laat het daar echter niet bij zitten en gaat achter het koppel aan. Uiteindelijk komt de
Cailleach
op het
Eiland van de Jeugd aan waar ze het koppel vindt. Doch de
Cailleach kan het niet van het koppel winnen.
Met Beltane zouden
Brigid en
Angus dan met elkaar huwen.
Nadat de
Cailleach zich met de wateren van het
Eiland der Jeugd verfrist heeft, blijkt ze zichzelf verjongt te hebben
en getransfomeert te zijn naar een jonge maiden.
In sommige verhalen zijn
Brigid en de
Cailleach twee gezichten van dezelfde Godin in verschillende fases.
(Bronnen:
Biltcliffe Blz.68,
Daimler Blz.32-33,
Ó Duinn Blz.131,
d'Este & Rankine Blz.61-67,
McHardy Blz.52-57,
Weber Blz.147-148,
Wright Blz.85
en Abe de Verteller).
De acht jaarfeesten
Imbolc is dus
Brigid's jaarfeest, de andere bovengenoemde jaarfeesten hebben meer te maken met het
overdragen van het stokje; de veranderingen van de seizoenen waarbij
Brigid voor de vruchtbare, overvloedige seizoenen staat
en de
Cailleach voor de donkere, onvruchtbare periode van het jaar.
De jaarfeesten
Imbolc en
Lughnasa staan tegenover elkaar op het jaarwiel; een half jaar van elkaar verwijderd.
Hetzelfde geld voor
Beltane en
Samhain, samen vormen deze vier jaarfeesten een gelijkbenig kruis.
Men zou
Brigid in haar hoedanigheid als
dochter (mensen zonder vee, bezitlozen) kunnen koppelen met
Imbolc,
als
echtgenote (rechtspraak) aan
Beltane, als moeder (herbergierster) met
Lughnasa en als
crone, als de
Cailleach met
Samhain.
(Zie ook:
Breen Blz.59-62,
Ó Duinn Blz.131,
Weber Blz.149)
In de oude teksten hierboven genoemd liggen deze koppelingen echter toch anders,
daar zien we
Brigid de echtgenote (rechtspraak) verbonden met
Lughnasa en is
Imbolc niet zozeer verbonden
met
Brigid de dochter (zonder vee) maar met schapen en lammetjes, de eerste melk. Een koppeling met
Brigid als baby/kind
zou beter passen.
Imbolc /
Oimelc staat immers voor zwangerschap en zogen.
Een koppeling van
Imbolc met
Brigid als baby/kind voelt natuurlijker.
In de oude verhalen en tradities maakte men met
Imbolc een zogenaamde
Bhrideog popje; wat
kleine Brigid betekend.
Dit
Bhrideog popje, ook wel
Biddy genoemd, aangekleed met baby-kleertjes werd door kinderen van huis naar huis gedragen.
Men maakte van stro ook een soort wiegje, baby bedje;
Brigid's bed.
Met
Beltane is
Brigid dan een jonge vrouw (maagd), rijp voor het huwelijk; de
Bábóg.
Met Lughnasa is
Brigid de Moeder, de Vrouwe van de oogst en met Samhain de oude vrouw; de
Cailleach.
(Bronnen:
Daimler Blz.43-44,
Hutton Blz.136,
Kissane Blz.264-267,
Ó Catháin Blz.17-18, 222,
Ó Duinn Blz.131,
Wright Blz.109-117,
DSPNS.ie - Bhrideog)
Deze connecties tussen Brigid en de jaarfeesten komen we dus tegen in de oude verhalen en tradities:
- Samhain ‑ crone (moeder?, herbergierster)
- Imbolc ‑ baby/kind
- Beltane ‑ dochter (maagd, mensen zonder vee)
- Lughnasa ‑ moeder (herbergierster) of echtgenote (rechtspraak).
Dan zijn dus de drievoudige Brigid's in de vorm van dochter - echtgenote - moeder niet echt helemaal aan de jaarfeesten te koppelen,
zonder dan of de echtgenote (rechtspraak) bij Lughnasa weg te laten, of de moeder (herbergierster) weg te laten danwel als crone te zien;
een herbergierster in de Andere Wereld, wat dan weer niet klopt met de oude verhalen.
De hoedanigheden van de Godin Brigid als dochter - echtgenote - moeder zijn dus niet
eenvoudig te koppelen aan de jaarfeesten. Een dergelijke koppeling voelt kunstmatig en geforceerd aan en lijkt niet vanuit
de oude verhalen te komen, maar eerder uit de wens om de verschillende levensfases van de Godin Brigid aan het jaarwiel te koppelen.
Hierbij gaat men er aan voorbij dat de drievoudige Godin Brigid gelijktijdig als dochter, echtegenote en moeder bestaat
en dat er ook een drievoudige Godin Brigid als drie zussen genoemd wordt in de oude teksten.
In de oude teksten waarin
de drievoudige Godin Brigid als moeder, echtgenote en dochter beschreven worden hebben dezen ook ieder hun eigen
domein: de Moeder Brigid is herbergierster, de Echtgenote Brigid is verbonden met de rechtspraak en de
Dochter Brigid is verbonden met de mensen zonder vee. Deze drie facetten bestaan allemaal tegelijkertijd en zijn
hier geen opeenvolgende levensfase's van de Godin Brigid.
De enige echt sterke verbindingen van de Godin Brigid met de jaarfeesten is dus met Imbolc en met de afwissling van
de invloed van de Godin Brigid en de Cailleach met Beltane en Samhain.
Het jaarwiel rond met Brigid
Wanneer je vanuit de oude mythologie de
Godin Brigid wil koppelen aan de acht jaarfeesten dan gaat dat dus niet heel erg goed lukken.
Men gaat dan al de fout in door
Brigid als dochter of maagd te koppelen aan
Imbolc; een jaarfeest in het teken
van zwangerschap en zogen. Beetje vreemde combinatie met maagdelijkheid. In de oude Ierse tradities maakt men met
Imbolc een
Bhrideog;
een popje gekleed in babykleertjes; de jonge baby Brigid voorstellende.
De maagdelijke dochter past dus beter bij
Beltane,
waar ze mogelijk haar toekomstige partner ontmoet. In de oude Ierse verhalen huwt
Brigid tijdens Beltane met
Angus, dus
Brigid de 'maagdelijke' dochter is vanuit de oude tradities verbonden met
Beltane.
Vanuit de verhalen rond
Sint Brigid
zouden we de
echtgenote Brigid (rechtspraak) kunnen verbinden met
Lughnasa, hoewel andere oude verhalen juist de
moeder Brigid
(herbergierster) met
Lughnasa verbinden.
De oude
Godin Brigid of de
Cailleach is verbonden met
Samhain, doch in
de oude verhalen zien we geen koppeling met de
Moeder Brigid (herbergierster) met
Samhain, in haar moedervorm wordt ze gekoppeld
aan
Lughnasa.
Andere jaarfeesten zoals
Ostara en
Mabon zijn van veel latere datum en hebben geen connectie met de
Godin Brigid
vanuit de oude teksten en mythologiën. Het jaarwiel rond met de
Godin Brigid levert dus vanuit de oude teksten enige problemen op.
Wie toegewijd is aan de
Godin Brigid kan deze Godin natuurlijk wel tijdens vieringen bij ieder jaarfeest betrekken.
(zie bijvoorbeeld in The Goddess Brigid - Russell Knowles)