Op de andere pagina's van deze website zagen we al enkele orakels in de oude verhalen paseren; wanneer je
's ochtends tijdens
Imbolc een veldleeuwerik hoorde zingen zou je het komende jaar geluk hebben en
een egel zien met
Imbolc zou goed weer voorspellen.
Voordat men op de
Imbolc avond naar bed ging pleegde men de as van het haardvuur glad te strijken.
Wanneer er dan de volgende ochtend sporen in het as te zien waren was dat een goed voorteken.
Met
Imbolc pleegde men ook wel voor ieder familielid een kaars aan te steken om daarna te kijken in welke
volgorde ze opbranden; dat zou aangeven in welke volgorde de betreffende familieleden zouden komen te overlijden (beetje luguber).
Men hing ook wel een koord of doek buiten op de
Imbolc avond (31 jan.). Alvorens men deze buiten hing werd de lengte nauwkeurig
opgemeten. Was het koord of doek de volgende langer dan bracht dat het komende jaar geluk, was het korter dan zou het ongeluk brengen
en een sterfgeval in het komende jaar.
Een ander gebruik was dat een jong meisje een klein spinnewieltje zou maken van riet en het aan een jongeman zou geven om onder z'n
kussen te leggen op de
Imbolc avond. Hij zou dan in een droom z'n toekomstige vrouw zien. Vergelijkbaar hieraan is dat een jonge man
een rieten ladder maakt voor een jonge vrouw, die deze op de
Imbolc avond onder haar kussen legt en dan in een droom haar toekomstige
man zal zien.
Dit zijn leuke annekdotische orakel methoden vanuit het volk. Druïden deden voorspellingen rond de geboorte van Brigid
en dat ze een belangrijke rol tussen twee werelden zou spelen. Hoe ze deze voorspellingen deden is echter niet overgeleverd.
(Bronnen: Daimler Blz.47-48,
Hutton Blz.137,
Ó Duinn Blz.31-34)
Ogham ᚑ ᚌ ᚆ ᚐ ᚋ
Volgens enkele oude teksten is het
Oghamschrift uitgevonden door één van de gezusters
Brigid,
andere oude teksten zien de
God Ogma als de uitvinder.
Ogham is dan ook naar hem vernoemd.
Ogham is het oudste schrift dat in Ierland gebruikt werdt vanaf de vierde of vijfde eeuw tot zeker in de achtste eeuw.
Het
Ogham schrift komen we voornamelijk tegen op oude staande stenen waarin overledenen gememoreerd werden.
Er zijn ook enkele oude
Ogham inscripties gevonden die mogelijk gebruikt werden voor magie.
Hoewel er geen oudere
Ogham inscripties dan bovengenoemden gevonden zijn, zijn er wel aanwijzingen dat het
Oghamschrift
ouder was. Het
Ogham wordt genoemd in enkele oude teksten en men verwijst in oude teksten uit de vierde eeuw dat er een
oud-Ierse bibliotheek bestond, geschreven op 'de stokken van de Fili'.
Ogham teksten werden op boombast en takken van de es
of de hazelaar geschreven. Toen het Christendom voet aan de wal kreeg hebben dezen vele oud-Ierse boeken verbrand waarmee heel veel
informatie van onschatbare waarde verloren is gegaan; eeuwig zonde! Teksten die deze barbaarse boekenverbranding mogelijk overleefd hebben,
zullen met de loop der tijd vergaan zijn.
Het
Ogham bestaat uit 20 tekens verdeeld over 4 series met ieder 5 tekens.
De 20
Ogham tekens zijn verbonden met bomen, planten, vogels, kleuren, woorden en Keltische mythen rond Goden en helden.
Totaal zo'n 150
Ogham associaties werden in het oude Ierland door de barden geleerd over een periode van drie jaar.
(Bronnen:
Cramer Blz.4-5,
Dom Blz.8-9, 13,
Ellis Blz.172-174,
Green Blz.133,
Kelly Blz.21-22, 25-29,
Ó hÓgáin Blz.409-410,
Wright Blz.28,
Book of Ballymote,
The Fabrication of Celtic Astrology, Peter Beresford Ellis,
en Wikipedia)
= wordt aan gewerkt =