In
Kildare werd er continue een vuur brandende gehouden voor
Brigid.
De oudste vermelding van het brandend houden van een
eeuwige vlam in
Kildare
vinden we in geschrift van
Giraldus Cambrenis uit de twaalfde eeuw.
In een geschrift uit de zevende eeuw geschreven door
Cogitosus
waarin hij het leven van
Sint Brigid beschrijft, vinden we niets over een
eeuwige vlam die in
Brigids heiligdom in
Kildare
brandende werd gehouden en ook in
Cormac's Glossary
uit de tiende eeuw wordt de
Godin Brigid niet met vuur in verband gebracht.
Het is dus mogelijk dat de
Godin Brigid geen vuur-godin was en dat de traditie rond het
eeuwige vuur ergens tussen
de tiende en de twaalfde eeuw gestart is. In het oude
Kildare zal er in ieder geval wel een pagan heiligdom geweest zijn bij een heilige bron en een heilige eik.
(Bronnen:
Campbell Blz.106-109
Hutton Blz.135,
Kissane Blz.82-83,
Ó Catháin Blz.93
&
Williams Blz.473, 484).
Het brandende houden van een
eeuwig vuur is niet echt een Christelijke traditie, dus wat zou hier dan de oorsprong van kunnen zijn?
De Romeinen stelden de
Godin Brigantia gelijk met
Minerva, waarvoor in de eerste eeuw ook een
eeuwig brandende vlam
gaande werd gehouden in
Bath in Engeland.
Mogelijk bestond er dus al een traditie rond de
Godin Brigantia met een
eeuwig brandend vuur. De Brigantiërs
vestigden zich in de tweede eeuw ook in Ierland en waren met name rond
Kildare gevestigd. De traditie van een
eeuwig vuur
zullen ze mogelijk ook in een heiligdom in
Kildare voortgezet hebben.
Paus Greogorius (paus van 590 t/m 605 na nul) had in een brief de opdracht gegeven om heidense heiligdommen niet meer te vernietigen,
maar ze te kerstenen, zodat de mensen naar voor hun vertrouwde plaatsen konden en gaan en hun vertrouwde gebruiken en tradities konden voortzetten.
Aangezien men met de kerstening van het heidense Ierland lokale heiligdommen en gebruiken gekerstend heeft, lijkt het logisch dat men dat in
Kildare
met het
eeuwig brandende vuur ook gedaan heeft. Het
eeuwig brandende vuur is geen Christelijke traditie en moet dus wel al een gebruik zijn geweest
in het voor-Christelijke
Kildare danwel bekend zijn als traditie rond de
Godin Brigid.
(Bronnen: Daimler Blz.16 en 20,
Kissane Blz.82-83, 86,
Ó Duinn Blz.57-58, 65,
O'Brien & Harbison Blz.105,
Wright Blz.31-32,
Beleefhetverleden.nl,
Goddessschool.com,
Wikipedia
& YouTube Celtic Source).