De Moedergodin van de Goden en Godinnen is de
Tuatha Dé Danann, wat 'mensen van de
Godin Danu' betekend.
Ook
Brigid wordt wel als de Godin gezien waar zelfs de Goden zich toe wenden; de grote moedergodin.
Zowel de
Godin Brigid als de
Godin Danu hadden drie zoons, die in het ene verhaal als zonen van
Brigid genoemd worden
en in een ander verhaal als zonen van de
Danu .
Sommigen stellen de
Godin Danu gelijk aan de
Godin Brigid, hoewel in verschillende
verhalen
Brigid weer een andere vader heeft dan de
Danu en de
Morrigan.
Anderen stellen de
Danu weer gelijk aan de
Morrigan, die o.a. weer wel dezelfde vader hebben.
De
Danu /
Morrigan is de partner van de
Dagda, aangezien
Brigid´s vader de
Dagda is,
wordt
Brigid ook wel beschouwd als een dochter van de
Danu /
Morrigan.
Hoewel de
Danu dus de moedergodin der Goden en Godinnen is; de
Tuatha Dé Danann, is ook
Brigid een zeer
belangrijke Godin; een moedergodin waar zelfs de Goden en Godinnen zich tot wenden.
De vader van de
Godin Brigid is de
Dagda, ook in het algemeen een vader figuur. De
Dagda wordt ook wel 'de goede god' genoemd
en is naast een vader figuur ook een koning en druïde.
(Bronnen:
Clerinx Blz.197,
Daimler Blz.4,
Matthews Blz.25,
Rolleston Blz.103,
Wright Blz.21
en Wikipedia: Dagda &
Danu)
De ouders van Sint Brigid
Sint Brigid zou op 1 februari ergens tussen 436 en 456 na het begin van onze jaartelling geboren zijn.
Haar vader was Dubthach, een Ierse clanleider en druïde en haar moeder was Broicsech,
die als slaaf bij Dubthach werkte. De twee kregen een relatie, waaruit hun liefdeskind
Brigid geboren werd.
Sint Brigid werd geboren tijdens zonsopgang, toen het geen nacht meer was en de dag nog niet begonnen was.
Haar moeder stapte toen ze beviel net over de drempel van een deur met een emmer melk. Toen
Brigid geboren was zou ze in melk gewassen zijn.
Omdat
Brigid geen normaal voedsel verdroeg zou ze melk te drinken hebben gekregen dat kwam van een witte koe met rode oren.
Ook de
Godin Brigid kon het voedsel dat ze van de
Túatha Dé Danann kreeg niet verdragen en groeide op met voeding
van melk van een witte koe met rode oren uit de Andere Wereld.
Sint Brigid stierf op haar verjaardag op 1 februari ergens tussen 504 en 540. Over de jaartallen verschillen de bronnen,
doch ze zijn het wel allemaal eens over 1 februari als geboorte- en als sterftedag, wat een leeftijd geeft van tussen de 48 en 104 jaar.
Over het algemeen gaat men echter uit van ca.451 als geboortejaar en ca.525 als sterftejaar, dus
Sint Brigid zou dan ongeveer 74 jaar zijn geworden.
(Bronnen:
Aldhouse-Green Blz.198,
Daimler Blz.19,
Green 1992 Blz.184-185, 164,
Kissane Blz.81,
McCone Blz.174,
Ó Duinn Blz.8-11,
Wright Blz.36-38, 68-71
en Wikipedia)
De Godin en de Sint
Zowel de
Godin Brigid als
Sint Brigid hebben een leidinggevende vader die Druïde is.
Sint Brigid werd geboren tussen de dag en de nacht, niet binnen en niet buiten het huis, wat symboliseerd dat
ze tussen de werelden staat; op de drempel tussen dag en nacht, tussen binnen en buiten, deze wereld en de Andere Wereld,
christendom en paganisme. Melk is zowel een belangrijk thema bij zowel de Godin als de sint. Zowel de
Godin Brigid als
Sint Brigid
verdroeg geen gewoon voedsel en kreeg daarom melk te drinken van een witte koe met rode oren. Deze koe is een verwijzing
naar de Andere Wereld, waar de
Morrigan een kudde witte koeien had met rode oren; wit symboliseerd hun heiligheid en de rode
oren symboliseren de Andere Wereld. De
Morrigan wordt wel gelijkgesteld met
Danu zodat de witte koe met de rode oren een link
legt tussen de moeder van de
Godin Brigid en
Sint Brigid; die van haar melk te drinken krijgt.
Kortom sterke aanwijzingen dat
Sint Brigid de gekerstende voortzetting is van de
Godin Brigid. De verhalen rond de geboorte van
Sint Brigid
zien er zo geconstrueerd uit dat er duidelijk opzet in het spel is om haar zoveel mogelijk met de
Godin Brigid te vereenzelvigen.
Alles is hetzelfde alleen de titel Godin is Sint geworden en de magische gebeurtenissen worden nu wonderen genoemd.
Was er in de vijfde eeuw een Druïdes van de
Godin Brigid die haar heiligdom in Kildare heeft willen redden door zichzelf
te bekeren en door het heiligdom van de
Godin Brigid om te vormen van een Druïdessen centrum naar een nonnenklooster?
Lees verder in:
Kildare in Ierland
(Bronnen:
Minehan Blz.73,
Wright Blz.36-37,
Kerrigan Blz.38)