Helende Godin

In de Sanas Chormaic uit de tiende eeuw, komen we de Godin Brigid tegen als drie gezusters; drie dochters van de Dagda:
  • Brigid van de poëzie
  • Brigid van de smeedkunst
  • Brigid van de genezing
Rond Brigid als Godin van genezing zijn er verschillende tradities over­ge­leverd:


Geneeskrachtige bronnen


Bronnen waren belangrijk in de oudheid omdat ze in drinkwater voorzagen. Goed drinkwater was belangrijk voor de gezondheid; aan goede drinkwater bronnen werden dan ook geneeskrachtige eigenschappen toegedicht.
Brigid is verbonden met vele ge­nees­krach­tige bronnen overal in Ierland, Wales, Engeland en Schotland. Bekend is de geneeskrachtige Brigidabron in Kildare. Ook in Nederland vinden we in Noorbeek (Limburg) een genees­krachtige Brigidabron die goed zou helpen bij oogkwalen.
Men doopte wel een doek in de bron om daarmee het zieke deel van het lichaam te deppen, om het daarna in een boom bij de bron te hangen, meestal een meidoorn, es of een heilige Eik.
(Bronnen:  Daimler Blz.37-38,  Delaney Blz.79,  MegalithicIreland.com)


Zwangerschap en geboorte


= wordt aan gewerkt =

Brigid wordt o.a. aangeroepen bij geboorten en om pasgeborenen te zegenen. Een vroedvrouw ging dan op de drempel van het huis staan en riep daar Brigid aan voor Haar steun en zegen.


Brat Bhríde


Een Brat Bhríde was een vierkant doek iets groter dan een zakdoek. Deze lap wordt dan in de nacht van Imbolc (31 jan., vóór zonsondergang) buiten gehangen in een struik en door de dauw bevochtigd, de volgende ochtend (vóór zonsopgang) werd deze doek naar binnen gehaald en zou dan helende eigen­schap­pen hebben. De dauw die door deze lap in deze nacht opge­van­gen wordt, zou gezegend zijn door de Godin Brigid, die in deze nacht overal langs gaat.
Dit doek werd ook wel verdeeld onder de vrouwen ter bescherming en delen van het doek werden ook wel in de kleding van jonge meisjes genaaid ter bescherming. Men nam dit doek ook wel als bescherming mee wanneer men de zee op ging om te vissen of voor een reis.
Wanneer een vrouw veel last had, of ziek was, tijdens een bevalling legde men een Brat Bhríde op haar voorhoofd, waarna de pijn verlichte en de vrouw opknapte. De Brat Bhríde hielp zwangeren bij een goede bevalling van een gezonde baby, die tevens beschermd werd tegen het elfenvolk, opdat deze de baby niet zouden omwisselen.
Deze Brat Bhríde werd soms meerdere jaren gebruikt en zou met ieder jaar krachtiger worden. Volgens anderen moest de Brat Bhríde na zeven jaar gebruikt te zijn vervangen worden. De Brat Bhríde heeft zowel genezende als beschermende eigenschappen.
(Bronnen: Daimler Blz.38, 45,  Hutton Blz.136,  Kissane Blz.263-264,  Ó Catháin Blz.6-8,  Ó Duinn Blz.26, 35-36  en  Wright Blz.122-124)
Martin Roek      


This template downloaded form free website templates