In enkele oude verhalen uit de
Cath Maige Tuired / The Second Battle of Mag Tuired
lezen we dat de
Godin Brigid huild, gild en schreeuwd naar aanleiding van de dood van haar zoon:
-
Brig kwam en keened om haar zoon. Eerst gilde ze, uiteindelijk huilde ze. Toen werd voor het eerst in Ierland gehuil en geschreeuw gehoord.
Cath Maige Tuired / The Second Battle of Mag Tuired
Het was bovendien de eerste keer dat er gehuil en geschreeuw vanuit verdriet in Ierland te horen was. Het was de enige zoon van
de
Godin Brigid en haar man Bres van de Fomóiri. Het verlies van je enige zoon maakt veel verdriet los. Blijkbaar was de
Godin Brigid
verbonden met
Keening en rouwen; in Schotland en Ierland was
Keening een oude traditie
waarvoor men betaald kon worden.
Keening was ooit een integraal onderdeel
van de formele Ierse begrafenisrituelen. Onder druk van de Room Katholieke kerk, die
Keening
als een heidens ritueel zag, verdween het langzaam aan vanaf de 18e eeuw en was halverwege de 20e eeuw bijna volledig uitgestorven.
Met
Keening ondersteunde men de rouwenden met bewegingen en gezang. Er waren geen vaste
Keening teksten die gezongen werden, deze werden afgestemd
op degene die overleden was.
Keening kende een introductie, de gezongen tekst afgesloten door huilen en weeklagen.
Als onderdeel van een begravenisritueel werdt
Keening voorbereid door een Bard.
De
Godin Brigid was de eerste in Ierland die aan
Keening deed; de
Godin Brigid is dus de grondlegster van deze traditie.
(Bronnen:
Wright Blz.231,
Irishcentral.com,
LetsLearnIrish.com,
MyBrigidsforge.com,
OrdBrighideach.org,
The Heart of Ritual.com,
Wikipedia Brigid,
Wikipedia Keening
& YouTube: Celtic Source - Keening,
Kris Hughes - Early texts)
Brigid & the Banshees
Volgens de Ierse mythologie werden
Keening gezangen gezongen door banshees.
Een banshee is meestal een vrouw uit de Andere Wereld. De naam banshee komt van bean-sidhe, wat later banshee is geworden.
Het betekend letterlijk "Vrouw uit de Andere Wereld". Een banshee kan met een bepaalde familie verbonden zijn en zou alleen
te horen zijn door de betreffende familie. Een banshee kon zingen wanneer een familielid stierf of op het punt stond te sterven,
zelfs als de persoon ver weg was gestorven en het nieuws van hun dood nog niet was gekomen. In die gevallen zou haar
Keening de eerste waarschuwing zijn die de familie kreeg over de dood.
Verschillende leden van de Tuatha Dé Danann zijn banshees; zoals
Clíodhna,
Aoibheall en
Aine.
Omdat ze gehuwd waren met stervelijke mensen en ook kinderen hebben, zouden ze meer betrokken zijn bij het leven van die families.
De banshees worden tevens in verband gebracht met de
oorlogsgodin Badb.
Keening wordt wel beschreven als "de (menselijke) structurele toevoeging van de banshee".
Omdat de
Godin Brigid de grondlegster is van de
Keening traditie zou
ik ook een verband tussen de
Godin Brigid en de banshees verwachten, doch die heb ik niet kunnen vinden.
(Bronnen:
Daimler Blz.38-40,
Matthews Blz.68-69,
Ó hÓgáin Blz.31,
Online: Wikipedia Sidhe,
Wikipedia Banshee,
YouTube Sidhe)
Brigid en Keening / rouwen
Er zijn echter wel degelijk mensen die geïnspireerd door de
Godin Brigid zich bezig met rouwverwerking en
Keening.
= wordt aan gewerkt =
(Bronnen:
Keeningwake.com,
MyBrigidsforge.com,
ResearchGate.net)