Kildare is een stad met tegenwoordig ruim 10.000 inwoners in het gelijknamige graafschap Kildare in Ierland.
De naam Kildare komt van het Ierse
'Cill Dara' wat 'kerk van eik' betekend.
Sint Brigid zou in de vijfde eeuw van onze jaartelling hier een klooster gesticht hebben.
Men denkt dat er echter al een Pagan heiligdom in Kildare was gewijd aan de
Godin Brigid.
Dit Pagan heidendom werdt geleid door een Druïdes die het in de vijfde eeuw omgevormt zou hebben naar
een Christelijk centrum. Dit was een dubbelklooster voor mannen en vrouwen, pas later werdt het een abdij
uitsluitend voor vrouwen. Deze hoofd Druïdes gebruikte de naam Brigid als naam of als een deel van haar titel.
Na haar dood dichte men in volksverhalen allerlei karakteristieken van de
Godin Brigid aan haar toe waardoor
men haar later als
Sint Brigid is gaan zien. Mogelijk was
Sint Brigid ook bisschop; tot in de twaalfde eeuw
was het hoofd van de abdij in Kildare tevens bisschop.
(Bronnen:
Hutton Blz.135,
Keane & O'Hagan Blz.8,
Kissane Blz.84-88, 120-122,
Leitch Blz.64-67,
Minehan Blz.72-78,
O'Brien & Harbison Blz.48, 60, 105,
Wright Blz.36-37, 41,
Heiligen.net,
SolasBhride.ie,
Wikipedia
en
YouTube)
Sint Brigid en Darlugdach
Nadat
Sint Brigid overleden was werd
Sint Darlugdach de nieuwe abdes van de abdij in Kildare.
De naam
Darlugdach betekend 'dochter'
(Dar) van Lugh, ze was wellicht al verbonden aan het heiligdom
in Kildare als Druïdes vóór de overgang naar het Christendom. Lugh is een Keltische God
verbonden aan het
Lughnasa jaarfeest.
Zowel
Brigid als
Darlugdach zijn mogelijk van de Luigne stam, vernoemd naar de God Lugh. Kildare lag in die tijd in het
koninkrijk van de Luigne.
Sint Brigid zal oorspronkelijk mogelijk Darlugh - persoonsnaam - Brigid geheten hebben toen ze nog Druïdes was.
De persoonsnaam van
Sint Darlugdach is dan Darlugh - dach. Dacha betekend 'Dark one', wellicht een verwijzing naar haar
donkere haarkleur.
Blijkbaar had men hier niet de gewoonte om een Christelijke naam aan te nemen en behield men de eigen naam.
Darlugdach was de favoriet van
Sint Brigid en volgens een oude tekst sliepen ze zelfs
bij elkaar in hetzelfde bed; mogelijk hadden ze een lesbische relatie. Doch dit hoeft niet, aangezien het in die tijd
wel vaker gebruikelijk was om met meerderen een bed te delen. Immers, indien dit niet gebruikelijk was, had de latere
Christelijke schrijver dit echt niet genoemd aangezien relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht in die tijd niet
geaccepteerd werden in het Christendom.
Toen
Sint Brigid op haar sterfbed lag wou
Darlugdach haar niet verlaten en samen met haar sterven. Doch
Sint Brigid wou dat
Darlugdach haar
zou opvolgen,
Darlugdach zou een jaar later op 1 Februari sterven.
Hierdoor is 1 Februari zowel de dag van
Brigid als van
Darlugdach.
(Bronnen:
Kissane Blz.78, 110,
Wright Blz.41-42,
Churchinthecliff.org,
DIB.ie,
Qspirit.net
en Wikipedia)
Wonderlijke wonderen
In het
Boek van Lismore is een vreemd wonderverhaal
van
Sint Brigid opgenomen. Hierin vraagt en man hulp aan
Sint Brigid omdat zijn vrouw niets
meer met hem te maken wil hebben. Of
Sint Brigid hem zou kunnen helpen zodat zijn vrouw weer van hem gaat houden.
Sint Brigid zegent vervolgens wat water dat de man in hun huis, over het eten en drinken en over hun bed moet sprenkelen.
Hierna was zijn vrouw weer helemaal in de wolken van haar man. Dit is niet echt een Christelijk wonderverhaal maar gekerstende
liefdesmagie uit de tijd toen
Sint Brigid nog een Druïde was.
(Bronnen:
Freeman Blz.84,
Kissane Blz.78,
McCarthy Blz.96,
Wright Blz.41-42,
en Wikipedia)
Een ander wonderverhaal met
Sint Brigid heeft mogelijk ook een voor-Christelijke geschiedenis, het betreft het oudste abortus verhaal uit Ierland;
- "Met een geloofskracht die het krachtigst en onuitsprekelijkst was, zegende ze een vrouw die,
na een gelofte van maagdelijkheid, door zwakte was vervallen tot jeugdige begeerte, waardoor haar
baarmoeder was gaan zwellen van de zwangerschap. Als gevolg daarvan verdween wat in de baarmoeder
was verwekt en herstelde ze haar in gezondheid en boetedoening zonder bevalling of pijn.
En in overeenstemming met het gezegde 'Alles is mogelijk voor hen die geloven', ging ze elke dag
door met het verrichten van talloze wonderen zonder dat er ooit iets onmogelijk bleek."
- Cogitosus Hfd.10 op blz.68 /
Cogitosus Hfd.9 op blz.23
Had
Sint Brigid dit wonder vandaag de dag in Ierland gedaan dan zou haar dat 14 jaar gevangenisstraf hebben kunnen kosten.
(Bronnen:
Campbell Blz.68,
Freeman Blz.23,
Keane & O'Hagan Blz.31,
Kissane Blz.78, 275,
McCarthy Blz.100-101,
Irishpost.com)
Opgevoed door Druïden
In de oude levensverhalen rond
Sint Brigid lezen we dat al voor haar geboorte de Druïde Mathghean voorspeld had dat het een bijzondere vrouw zou worden.
Haar vader Dubhthach vreesde dat zijn vrouw jaloers zou kunnen worden op de toekomstige moeder van
Brigid; Broicsech. Dubhthach besloot daarom om
Broissech te verkopen aan een Bard, die haar vervolgens weer doorverkocht aan een Druïde uit Tirconnell. Deze Druïde gaf een groot feest waarop ook
de Koning van Conaill met zijn zwangere vrouw kwam. De Druïde voorspelde dat het kind dat morgen met zonsopgang geboren zou worden, niet binnen en niet buiten,
groter zal zijn dan welk kind dan ook in Ierland. Die nacht beviel de vrouw van de koning, doch haar baby was dood. Met zonsopgang beviel Broicsech met één
voet binnen en één voet buiten het huis. Toen Broicsech baby in de buurt van het kind van de koningin kwam, kwam deze op wonderbaarlijke wijze tot leven.
In een droom zag de Druïde dat drie geestelijken de baby met olie doopten waarna ze
Brigid genoemd werd.
Brigid groeide op bij de Druïde en zijn vrouw. Toen
Brigid volwassen was verrichtte ze een wonder met een wonderbaarlijke vermenigvuldiging van
boter. Hierop liet de Druïde Broicseck en
Brigid vrij en bleef tot zijn dood in het gezelschap van
Brigid.
Brigid was dus al voor haar geboorte gespot door Druïden en kwam via een Bard van de Druïden bij een Druïde terecht, die haar vanaf haar
geboorte naar volwassenheid opvoedde. Toen
Brigid volwassen was zal ze zijn toegetreden tot de Druïdessen van de
Godin Brigid in Kildare,
alwaar ze op een gegeven moment de hoofd-druïdes werd. Dat
Brigid niet binnen en niet buiten geboren werd duidt aan dat ze op de grens tussen twee
werelden staat. Meestal is dat deze wereld en de Andere Wereld maar in dit geval was dat de oude pagan wereld en de nieuwe wereld van het christendom.
De voorspelling van de Druïde Mathghean dat
Brigid groter zal zijn dan ieder kind dat in Ierland geboren was blijkt uitgekomen te zijn, tot op
de dag van vandaag is
Brigid bij velen bekend en geliefd!
(Bronnen:
Campbell Blz.13, 37-39,
McCarthy Blz.58-65,
Ó Duinn Blz.8-10,
Wright Blz.37-38)
Sint Druïdes Brigid
De verhalen rond
Sint Brigid bevatten sterke aanwijzingen naar haar voor-Christelijke verleden als Druïdes.
In het oude Kildare was er een heiligdom voor de
Godin Brigid met mogelijk zowel Druïden als Druïdessen.
Men had wellicht al verhalen gehoord over het verspreidende Christendom en ik vermoed dat men gedacht zal hebben; "als je ze niet kan verslaan,
sluit je dan bij hen aan".
Onder leiding van de hoofd-druïdes zou het pagan heiligdom gewijd aan de
Godin Brigid overgegaan kunnen
zijn naar een Christelijke abdij voor mannen en vrouwen. Je zou kunnen zeggen dat ze niet gekerstend zijn maar dat ze het
Ierse Christendom gedruïdiseerd hebben...