Kildare in Ierland

Kildare is een stad met tegenwoordig ruim 10.000 inwoners in het gelijk­namige graafschap Kildare in Ierland.
De naam Kildare komt van het Ierse 'Cill Dara' wat 'kerk van eik' betekend.
Sint Brigid zou in de vijfde eeuw van onze jaartelling hier een klooster gesticht hebben.
Men denkt dat er echter al een Pagan heiligdom in Kildare was gewijd aan de Godin Brigid. Dit Pagan heidendom werdt geleid door een Druïdes die het in de vijfde eeuw omgevormt zou hebben naar een Christelijk centrum. Dit was een dubbelklooster voor mannen en vrouwen, pas later werdt het een abdij uitsluitend voor vrouwen. Deze hoofd Druïdes gebruikte de naam Brigid als naam of als een deel van haar titel. Na haar dood dichte men in volksverhalen allerlei karakteristieken van de Godin Brigid aan haar toe waardoor men haar later als Sint Brigid is gaan zien. Mogelijk was Sint Brigid ook bisschop; tot in de twaalfde eeuw was het hoofd van de abdij in Kildare tevens bisschop.
(Bronnen:  Hutton Blz.135,  Keane & O'Hagan Blz.8,  Kissane Blz.84-88, 120-122,  Leitch Blz.64-67,  Minehan Blz.72-78,  O'Brien & Harbison Blz.48, 60, 105,  Wright Blz.36-37, 41,  Heiligen.net,  SolasBhride.ie,  Wikipedia  en  YouTube)


Sint Brigid en Darlugdach


Nadat Sint Brigid overleden was werd Sint Darlugdach de nieuwe abdes van de abdij in Kildare. De naam Darlugdach betekend 'dochter' (Dar) van Lugh, ze was wellicht al verbonden aan het heiligdom in Kildare als Druïdes vóór de overgang naar het Christendom. Lugh is een Keltische God verbonden aan het Lughnasa jaarfeest. Zowel Brigid als Darlugdach zijn mogelijk van de Luigne stam, vernoemd naar de God Lugh. Kildare lag in die tijd in het koninkrijk van de Luigne. Sint Brigid zal oorspronkelijk mogelijk Darlugh - persoonsnaam - Brigid geheten hebben toen ze nog Druïdes was. De persoonsnaam van Sint Darlugdach is dan Darlugh - dach. Dacha betekend 'Dark one', wellicht een verwijzing naar haar donkere haarkleur.
Blijkbaar had men hier niet de gewoonte om een Christelijke naam aan te nemen en behield men de eigen naam.
Darlugdach was de favoriet van Sint Brigid en volgens een oude tekst sliepen ze zelfs bij elkaar in hetzelfde bed; mogelijk hadden ze een lesbische relatie. Doch dit hoeft niet, aangezien het in die tijd wel vaker gebruikelijk was om met meerderen een bed te delen. Immers, indien dit niet gebruikelijk was, had de latere Christelijke schrijver dit echt niet genoemd aangezien relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht in die tijd niet geaccepteerd werden in het Christendom.
Toen Sint Brigid op haar sterfbed lag wou Darlugdach haar niet verlaten en samen met haar sterven. Doch Sint Brigid wou dat Darlugdach haar zou opvolgen, Darlugdach zou een jaar later op 1 Februari sterven.
Hierdoor is 1 Februari zowel de dag van Brigid als van Darlugdach.
(Bronnen:  Kissane Blz.78, 110,  Wright Blz.41-42,  Churchinthecliff.org,  DIB.ie,  Qspirit.net  en  Wikipedia)


Wonderlijke wonderen


In het Boek van Lismore is een vreemd wonderverhaal van Sint Brigid op­ge­no­men. Hierin vraagt en man hulp aan Sint Brigid omdat zijn vrouw niets meer met hem te maken wil hebben. Of Sint Brigid hem zou kunnen helpen zodat zijn vrouw weer van hem gaat houden. Sint Brigid zegent vervolgens wat water dat de man in hun huis, over het eten en drinken en over hun bed moet sprenkelen. Hierna was zijn vrouw weer helemaal in de wolken van haar man. Dit is niet echt een Christelijk wonderverhaal maar gekerstende liefdes­magie uit de tijd toen Sint Brigid nog een Druïde was.
(Bronnen:  Freeman Blz.84,  Kissane Blz.78,  McCarthy Blz.96,  Wright Blz.41-42,  en  Wikipedia)

Een ander wonderverhaal met Sint Brigid heeft mogelijk ook een voor-Christelijke geschiedenis, het betreft het oudste abortus verhaal uit Ierland;
"Met een geloofskracht die het krachtigst en onuitsprekelijkst was, zegende ze een vrouw die, na een gelofte van maagdelijkheid, door zwakte was vervallen tot jeugdige begeerte, waardoor haar baarmoeder was gaan zwellen van de zwangerschap. Als gevolg daarvan verdween wat in de baarmoeder was verwekt en herstelde ze haar in gezondheid en boetedoening zonder bevalling of pijn. En in overeenstemming met het gezegde 'Alles is mogelijk voor hen die geloven', ging ze elke dag door met het verrichten van talloze wonderen zonder dat er ooit iets onmogelijk bleek."
- Cogitosus Hfd.10 op blz.68 / Cogitosus Hfd.9 op blz.23
Had Sint Brigid dit wonder vandaag de dag in Ierland gedaan dan zou haar dat 14 jaar gevangenisstraf hebben kunnen kosten.
(Bronnen:  Campbell Blz.68,  Freeman Blz.23,  Keane & O'Hagan Blz.31,  Kissane Blz.78, 275,  McCarthy Blz.100-101,  Irishpost.com)


Opgevoed door Druïden


In de oude levensverhalen rond Sint Brigid lezen we dat al voor haar geboorte de Druïde Mathghean voorspeld had dat het een bijzondere vrouw zou worden. Haar vader Dubhthach vreesde dat zijn vrouw jaloers zou kunnen worden op de toekomstige moeder van Brigid; Broicsech. Dubhthach besloot daarom om Broissech te verkopen aan een Bard, die haar vervolgens weer doorverkocht aan een Druïde uit Tirconnell. Deze Druïde gaf een groot feest waarop ook de Koning van Conaill met zijn zwangere vrouw kwam. De Druïde voorspelde dat het kind dat morgen met zonsopgang geboren zou worden, niet binnen en niet buiten, groter zal zijn dan welk kind dan ook in Ierland. Die nacht beviel de vrouw van de koning, doch haar baby was dood. Met zonsopgang beviel Broicsech met één voet binnen en één voet buiten het huis. Toen Broicsech baby in de buurt van het kind van de koningin kwam, kwam deze op wonderbaarlijke wijze tot leven. In een droom zag de Druïde dat drie geestelijken de baby met olie doopten waarna ze Brigid genoemd werd. Brigid groeide op bij de Druïde en zijn vrouw. Toen Brigid volwassen was verrichtte ze een wonder met een wonderbaarlijke vermenigvuldiging van boter. Hierop liet de Druïde Broicseck en Brigid vrij en bleef tot zijn dood in het gezelschap van Brigid.
Brigid was dus al voor haar geboorte gespot door Druïden en kwam via een Bard van de Druïden bij een Druïde terecht, die haar vanaf haar geboorte naar volwassenheid opvoedde. Toen Brigid volwassen was zal ze zijn toegetreden tot de Druïdessen van de Godin Brigid in Kildare, alwaar ze op een gegeven moment de hoofd-druïdes werd. Dat Brigid niet binnen en niet buiten geboren werd duidt aan dat ze op de grens tussen twee werelden staat. Meestal is dat deze wereld en de Andere Wereld maar in dit geval was dat de oude pagan wereld en de nieuwe wereld van het christendom. De voorspelling van de Druïde Mathghean dat Brigid groter zal zijn dan ieder kind dat in Ierland geboren was blijkt uitgekomen te zijn, tot op de dag van vandaag is Brigid bij velen bekend en geliefd!
(Bronnen:  Campbell Blz.13, 37-39,  McCarthy Blz.58-65,  Ó Duinn Blz.8-10,  Wright Blz.37-38)


Sint Druïdes Brigid


De verhalen rond Sint Brigid bevatten sterke aanwijzingen naar haar voor-Christelijke verleden als Druïdes. In het oude Kildare was er een heiligdom voor de Godin Brigid met mogelijk zowel Druïden als Druïdessen. Men had wellicht al verhalen gehoord over het verspreidende Christendom en ik vermoed dat men gedacht zal hebben; "als je ze niet kan verslaan, sluit je dan bij hen aan".
Onder leiding van de hoofd-druïdes zou het pagan heiligdom gewijd aan de Godin Brigid overgegaan kunnen zijn naar een Christelijke abdij voor mannen en vrouwen. Je zou kunnen zeggen dat ze niet gekerstend zijn maar dat ze het Ierse Christendom gedruïdiseerd hebben...
Martin Roek      


This template downloaded form free website templates